Pahimmillaan yli 1000 euron lasku autoilijalle – mistä tunnistat viallisen pyyhkijänsulan ja milloin viimeistään se tulee vaihtaa?

Harva autoilija tietää, että pyyhkijänsulat on vaihdettava mielellään kahdesti vuodessa, jotta ne eivät altista vaaratilanteelle liikenteessä. Huonokuntoiset pyyhkijät voivat pahimmillaan naarmuttaa tuulilasia ja aiheuttaa jopa yli tuhannen euron laskun.

Tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi korostaa, että pyyhkijänsulkien kulumiseen vaikuttaa todella moni asia ja niiden vaihtotarve on aina yksilöllinen. Nyrkkisääntönä hän pitää kuitenkin sitä, että tuulilasinpyyhkijät olisi hyvä vaihtaa keväisin ja syksyisin sekä aina tuulilasinvaihdon yhteydessä.

– Pyyhintäjälki heikkenee käytössä paitsi mekaanisen kulumisen, myös kumimateriaalin vanhenemisen myötä. Mitä enemmän ajoa eri olosuhteissa ja lasinpyyhkijöiden käyttöä on, sitä nopeammin myös pyyhkijänsulat tulevat vaihtoikään. Itse sanoisin, että pyyhkijänsulat tulee vaihtaa uusiin ihan minimissään vuosittain ja mieluummin keväsin ja syksyisin. Muutaman kympin uhraaminen uusiin sulkiin on todella pieni sijoitus liikenneturvallisuuteen, Kovasiipi muistuttaa.

Tuulilasinpyyhkijöiden tehtävänä on osaltaan varmistaa mahdollisimman esteetön näkyvyys ja huonokuntoisten tuulilasinpyyhkimien sulkien käyttäminen on todellinen turvallisuusriski.

– Sade, auringonpaiste, lumi, jää, pöly, rapa, tiesuola – monet tekijät heikentävät näkyvyyttä autosta vuodenajasta riippuen. Jos tuulilasinpyyhkijän sulka on jäänyt vaihtamatta, niin lian, sään- ja lämpötilanvaihtelujen armoilla olevan sulan kumi kuluu ja kovettuu, jolloin sen lasinpuhdistus- ja kuivauskyky ja näin ollen myös näkyvyys heikkenee, Kovasiipi selventää.

Huonokuntoinen pyyhkijänsulka vaikuttaa näkyvyyteen likaisuuden lisäksi myös toisella tavalla.

– Rikkoutunut pyyhkijänsulka voi pahimmillaan aiheuttaa tuulilasin naarmuuntumista, joka pitkässä juoksussa tuo helposti ainakin useiden satojen, ellei jopa pitkälle yli tuhannen euron laskun, kun lasia lähdetään vaihtamaan. Kulunutta tuulilasia eivät ainakaan kaikki vakuutusyhtiöt lasivakuutuksesta korvaa, vaan se tulee yleensä autoilijan itsensä maksettavaksi. Siksi suosittelenkin pyyhkijänsulkien vaihtamista aina tuulilasinvaihdon yhteydessä, sillä kukapa haluaisi naarmuttaa uuden tuulilasinsa välittömästi vaihtokuntoon, neuvoo Kovasiipi.

Näistä merkeistä tiedät, että sulka on aika vaihtaa

Kovasiipi kehottaa jokaista autoilijaa katsomaan lähemmin oman auton pyyhkijöitä.

– Pyyhkijänsulat kannattaa vaihtaa, kun ne alkavat irrota lasista, kumi alkaa olla kuiva, sulat jättävät jälkiä ikkunaan tai eivät toimi yhtä hyvin kuin ennen. Mikäli pyyhkijänsulan kumi on jo päässyt repaleiseksi, on pyyhkijänsulkien vaihdolla jo kova kiire.

Pyyhkijänsulat ovat kulutusosa, mutta autoilija voi myös vaikuttaa itse jonkin verran pyyhkijänsulkien käyttöikään.

– Tuulilasinpyyhkijöitä käytettäessä tulee aina käyttää riittävästi laadukasta lasinpesunestettä, joka tehostaa tuulilasin puhdistumista sekä pitää pyyhkijänsulat paremmassa kunnossa. Samalla se vähentää pyyhkijöiden omaa rasitusta sekä niiden aiheuttamaa tuulilasiin kohdistuvaa kulumaa. Ja talvella tuulilasi tulee puhdistaa lumesta ja jäästä lumiharjalla ja skrapalla, ei tuulilasinpyyhkijöillä, Kovasiipi muistuttaa.

Kannattaako itse vaihtaa?

Ne keillä pyyhkijänsulkien vaihto on edessä joutuvat pohtimaan vaihtaako itse vai maksaako ammattilaiselle. Kovasiipi on huomannut, että sulkien vaihto on vuosien saatossa muuttunut aiempaa monimutkaisemmaksi.

– Nykyään saatavana on useita erimerkkisiä, -kokoisia ja -hintaisia pyyhkijänsulkia. On rungollisia ja rungottomia, spoilerilla ja ilman. Pyyhkijänsulkien oikea tyyppi ja koko määräytyvät auton merkin, mallin ja valmistusvuoden mukaan. Joskus saatetaan tarvita erilaiset sulat kuljettajan ja matkustajan puolelle, koska ne voivat olla eripituiset. Valikoimaa on paljon ja valinta ei aina ole helppoa. Jos ei ole varma, mitkä pyyhkijänsulat sopivat juuri omaan autoon, niin on suositeltavaa kääntyä ammattilaisen puoleen ja pyytää heitä myös asentamaan ne oikean toiminnallisuuden varmistamiseksi. Esimerkiksi ostaessasi lasinpyyhkijät meiltä Carglassilta, saat asennuksen samaan hintaan, Kovasiipi vinkkaa.

Mitä kalibrointi tarkoittaa, miksi se pitää tehdä?

Hero 2000 x 800 technician recalibration

Mitä tuulilasin kalibrointi tarkalleen ottaen on ja miksi se pitäisi tehdä? Pitääkö autoilijan huolehtia siitä?

Lue lisää

Carglass®-vaihdot ja -korjaukset Suomen ulkopuolella

Hero-for-partner-dark-silhouette-windscreen-road-bushes

Autoloma voi nopeasti saada ikäviä käänteitä, jos auton tuulilasi tai jokin muu ikkuna vaurioituu. Hätä ei kuitenkaan ole tämännäköinen, sillä Carglass®-palvelupisteitä löytyy monista Euroopan maista.

Lue lisää