EU-asetus vaikuttaa kaikkiin uusiin autoihin myös Suomessa – yksi kiveniskemä edellyttää yhä useammin koko tuulilasin vaihtamista ja kalibrointia

Euroopan Unionin vuonna 2024 voimaan tullut, liikennettä koskeva yleinen turvallisuusasetus edellyttää, että kaikissa uusissa EU:ssa myytävissä autoissa on pakollisina turvallisuusvarusteina vähintäänkin automaattinen hätäjarrujärjestelmä (AEB), kaistalla pysymisavustin (LKA) ja älykäs nopeusavustin (ISA), jotka kaikki perustuvat auton kameroihin.

Tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen, kansainvälisen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi uskoo muutoksen vaikuttavan merkittävästi tuulilasien asentamiseen ja korjaamiseen, sillä kameroiden ja auton turvallisuusjärjestelmien kalibroinneista tulee entistäkin elintärkeämpi vaihe huoltoa. Moderneissa autoissa tuulilasi on tärkeämmässä roolissa kuin koskaan. Kuljettajan ja matkustamon suojaamisen lisäksi tuulilasi toimii yhä useammin myös näyttönä ja on nykyautoissa keskeinen laitealusta tekniikalle, kuten kameroille, jotka ohjaavat ajoa avustavien tunnistimien ja järjestelmien toimintaa. Näihin toiminnallisuuksiin lukeutuvat muun muassa kaistavahdit, hätäjarrutusjärjestelmät, sade- ja liikennemerkkitunnistimet, tuulilasinäytöt ja valonvaihtoautomatiikka.

Teknologiaa tuulilasissa

EU:n uuden turvallisuusasetuksen myötä käytännössä kaikissa uusissa autoissa on tuulilasiin kiinnitettynä ainakin yksi kamera, joka on liitetty auton turvajärjestelmiin. Tuulilasiin liitetyn teknologian, kameroiden ja muiden sähköisten silmien yleistyminen tarkoittaa sitä, että jatkossa yksikin kiveniskemä voi riittää lasin vaihtoon.

– Tuulilasin rikkoutuessa kameran linssin tai sen katselualueen kohdalta, ei sen silmä enää näe oikein, eivätkä siihen liitetyt turvajärjestelmät siten enää toimi oikein. Asia on sama, kuin auton kuljettaja katselisi maailmaa väärillä vahvuuksilla olevien silmälasien läpi. Etäisyyksiä on vaikea arvioida, kaikki on sumuista ja lopulta päätäkin alkaa särkeä, Kovasiipi kuvailee.

Auton sähköisen silmän taittovirheestä ei kaikkiin autoihin tule automaattisesti erillistä virheilmoitusta ominaisuuksien toimimattomuudesta tai virheellisestä toiminnasta.

– Kameroissa ja tunnistimissa pienikin heitto voi johtaa siihen, että auton järjestelmät saavat virheellistä tietoa. Se voi ilmetä monin tavoin, lievemmillään siten, että esimerkiksi valoavustin tai sadetunnistin ei toimi totutulla tavalla. Pahimmillaan tämä voi johtaa siihen, että auto ei tunnista normaaliin tapaan esteitä, muita autoja tai jalankulkijoita eikä osaa hätäjarruttaa. Tai se voi vaikka ohjata itsensä kaistalta ulos. Seurauksena on turhia, vältettävissä olevia vahinkoja ja onnettomuuksia. Tuulilasihan on koko liikenteen tärkein näyttöruutu ja jatkossa sen merkitys vain kasvaa, Kovasiipi muistuttaa.

Tuulilasi ohjaa auton turvajärjestelmien toimintaa

On tärkeää, että autoilijat tarkastavat autonsa tuulilasin säännöllisesti sen puhdistuksen yhteydessä myös kiveniskemien ja rikkoutumien havaitsemiseksi. Jos tuulilasista löytyy kiveniskemiä tai vaikka voimakasta kulumaa kameroiden kohdalta, on syytä tarkastuttaa tuulilasin kunto ammattilaisella. – Suoraan kameran katselualueelle tulleet kiveniskemät vaativat korjauksen sijaan lähes aina lasinvaihdon iskemän koosta huolimatta, Kovasiipi toteaa.

Lasinvaihtoa vaativan tuulilasin rikkoutumisen jälkeen ainoa tapa varmistaa, että auton turvajärjestelmät toimivat oikein, on suorittaa auton järjestelmien kalibrointi. Tämä asettaa aiempaa korkeammat laatu- ja osaamisvaatimukset kaikille tuulilasien kanssa työskenteleville. Mekaaninen vaihtotyö ei riitä, vaan asennusliikkeiden pitää hallita näiden yhä monimutkaisempien systeemien kalibrointi, jotta liikenneturvallisuus saadaan varmistettua. Kovasiipi muistuttaa, että oikein tehty kalibrointi edellyttää vahvaa ammattitaitoa, jatkuvaa kouluttautumista ja oikeanlaisia laitteita sekä niiden ohjelmistojen ajan tasalla pitämistä.

– Kuluttajan on hyvä itse varmistaa, että valittu huoltoliike on tosiasiallisesti kykenevä kalibroimaan auton aina huollon tai korjauksen yhteydessä. Onnistuneen järjestelmien kalibroinnin päätteeksi korjaamon pitää pystyä todentamaan kalibroinnin onnistuminen järjestelmästä saatavalla raportilla, joka takaa kameroiden ja turvajärjestelmien toimivuuden vaadituilla tasoilla. Kuluttajan tulisi aina saada itselleen mukaansa kalibrointitodistus, jolla korjaamo tämän vahvistaa. Turvallisuus on kuitenkin meidän kaikkien prioriteetti numero yksi, Kovasiipi summaa.

Mitä kalibrointi tarkoittaa, miksi se pitää tehdä?

Hero 2000 x 800 technician recalibration

Mitä tuulilasin kalibrointi tarkalleen ottaen on ja miksi se pitäisi tehdä? Pitääkö autoilijan huolehtia siitä?

Lue lisää

Carglass®-vaihdot ja -korjaukset Suomen ulkopuolella

Hero-for-partner-dark-silhouette-windscreen-road-bushes

Autoloma voi nopeasti saada ikäviä käänteitä, jos auton tuulilasi tai jokin muu ikkuna vaurioituu. Hätä ei kuitenkaan ole tämännäköinen, sillä Carglass®-palvelupisteitä löytyy monista Euroopan maista.

Lue lisää